Det betyder att det är inlägget för tillfället inte är färdigt utan kommer att utvecklas inför kursen, och även efter. Kanske är det inte ens sammanhängande för någon annan än mig själv så här under planeringsstadiet. Det finns dessutom givetvis möjlighet att ge kommentarer om det är någon särskilt som bör tas upp - plattformat, verktyg, perspektiv, reflektioner, med mera. Därmed har jag möjlighet att jobba in det både i kursen och i inlägget. Det här är också ett försök till en mer transparent kurs-/undervisningsplanering som jag hoppas skall ha en del pedagogiska poänger, men det får jag se efteråt.
Syftet med introduktionskursen är att ge en översikt över tillgängliga verktyg och dessutom föra en kritiskt reflekterande diskussion kring exempelvis användningsområden och konsekvenser - på såväl ett individuellt/personligt plan som på ett samhälleligt plan.
Presentation
Varför är ni här - vad är syftet?
- Allmänbildning?
- Privat?
- Å jobbets vägnar?
Upplägg:
- Introduktion till några relevanta begrepp.
- Introduktion till ett antal verktyg.
- Reflektion?
- Prova på - utefter eventuella önskemål
-Dekonstruera!
Begrepp:
Digital natives/digital immigrants
Web 2.0 - i förhållande till 1.0 och 3.0
- Participation culture
- User generated content
- Producer/consumer/prosumer
- Folksonomies
- ...
- Karaktäristik och "ideologi"
Social media:
Karta/karaktäristik över några web 2.0-verktyg (olika användningsområden):
Bild: Karaktäristik - Social Media Landscape
Hur jag använder social media, vad och varför:
- Privat och professionellt/akademiskt
- Hur de hänger ihop för mig
- ...
Publish
Share
Social network
Microblog
Virtual world
Discuss
"Collaborate"
Övriga (?)
Som jag tar del av men inte "skapar" i:
...
Även nämna verktyg för informationshantering/-sortering:
- RSS-läsare (Google Reader/FeedReader ...)
- Hantera/dela sidor (del.icio.us ...)
- Hantera kanaler (iGoogle/Netvibes ...)
- Filhantering och -delning (Dropbox ... )
- Forskningsresurser/fotnoter/källor (Zotero ...)
I grupp (?)
- Vad finns det för önskemål?
- Komma igång på egen hand?
- Komma igång å jobbets vägnar?
- Prova/upptäcka enskilda verktyg?
- Utarbeta hela koncept?
- I undervisning?
Prova på/diskutera
- ...
- Stephanie Hendrick - mylookingglass
- Jim Barrett - soulsphincter
- Ingela Hjulfors-Berg - Wheelforce Media
- Umeå universitet
- SJ AB
- Mindpark
- Same same but different
- Amen.se
- Socialdemokraterna
- Kristdemokraterna
Återsamling
- Tankar/reflektioner/erfarenheter?
- Koncept?
Att tänka på - fördelar och faror:
- Förändrad lärarroll (gäller institutioner/hierarkier ö h t)
- Integritet
- Upphovsrätt
- Privat vs. professionell roll
- Marknadsförings- och varumärkestänkande (för- och nackdelar)
- ...
Fortsättning följer. Mer skall fyllas i, somligt skall bort ...
Jag fick tips från min handledare om kursen. Jag är precis i början av att skriva en masteruppsats i socialt arbete vid Umeå Universitet och jag är intresserad av hur sociala medier påverkar oss människor och våra relationer, både positiva och negativa aspekter. Hur sociala medier och att på olika sätt kommunicera via datorn istället för att träffa människor live, både kan vara begränsande och isolerande och samtidigt vara utvecklande och socialat. Jag har inte formulerat färdigt mitt syfte och frågeställningar riktigt än, så jag vet inte exakt vilken inriktning jag ska ha, då jag även vill få in socialt arbete i det.
SvaraRaderaJag har själv ganska stor erfarenhet av sociala medier av olika slag, och jag ser att er kurs är främst för nybörjare. Jag har ändå anmält mig till kursen för att kanske kan jag få intressant information och inspiration från kursen tänker jag!
Rakel Björkström
Bra att veta! Jag kommer att höra mig för hur det ser ut i hela gruppen, och eventuellt kommer jag att para ihop er efter erfarenhet och förväntningar. För förutom att konkret prova på brukar det finnas ett behov av att ventilera åsikter och upplevelser.
SvaraRadera