fredag 18 juni 2010

Löpning och twittergemenskap

Jag har länge levt med tanken att jag vill springa en maraton. Egentligen vet jag inte riktigt varför, men det handlar väl om att finna utmaningar, se vad kroppen orkar med och att det är bra för kropp och hälsa i största allmänhet. Eller så var det helt enkelt en del i min trettioårskris som jag kände att jag behövde avsluta innan jag snart blir fyrtio.

Så nu i år skulle det bli av. En kompis tyckte att jag skulle sluta snacka och börja leverera istället. Sagt och gjort så anmälde jag mig till Stockholm maraton för ett halvår sedan (sprang en halvmara i höstas).

För den som inte tränat inför en mara så kan jag berätta att det är bitvis rätt slitigt. Särskilt när man skall öka sin träningsintensitet och börja kliva upp emot längder på 20-30 kilometer (i alla fall en gång i veckan). Det kan vara tråkigt att rycka upp sig ur tv-soffan efter barnen gått till sängs för att ge sig ut på ett långpass i februari, även om det alltid är värt det efteråt. Dessutom sliter det på kroppen och jag har haft lite problem med förkylning, vader och hälar.

Och det är här twittergemenskapen kommer in. Via taggen #löpning har jag kommit i kontakt med några andra löpare - både mer erfarna och de i liknande situationer. Det har varit otroligt värdefullt. Via exempelvis @krissen och @konradkrabba har jag fått råd och support kring rehabilitering, träning och hälsa. Jag minns särskilt när jag hade fått problem med hälsenorna. Då var det de som hjälpte mig vidare. Även @ekfors och @sadsmile har jag följt och låtit mig inspireras av.

På upploppet inför maran kom jag i kontakt med @eesroth, @johanbrodin, @42kilometer och vi supportade varandra genom krämpor och klädval.

Hade jag inte haft de här twittervännerna hade träningen och uppladdningen blivit både klart tråkigare och sämre. Om jag inte visste att @eesroth hade hosta och @42kilometer också var risig sista veckan, samtidigt som jag själv var riktigt förkyld är det tveksamt om jag ställt mig på startlinjen.

Och de har dessutom redan börjat hjälpa mig upp ur postmarasvackan.

Så den som säger att Twitter är på låtsas - börja löpa och hooka upp med en del likasinnade så får ni se.

Ps. Jag vet att @johanbrodin har en artikel på gång till Runners World (2010:8) om löpning och sociala medier. Den ser jag fram emot. Ds.

1 kommentar: